Mielenkiintoinen esimerkki ruokahävikkikampanjasta on ruokabloggaajien 2012 käynnistämä "Hävikistä herkuksi" -kampanja. Kun kampanja vuonna 2012 alkoi, oli mukana noin kolmekymmentä osallistujaa. "Hävikistä herkuksi" -kampanjan tarkoituksena oli positiivisuuden kautta vaikuttaa kotona tapahtuvaan ruokahävikin määrään. Bloggaajat kirjoittivat omista hävikkivinkeistään, jakoivat hävikkiruokareseptejä tai muuten toivat muulla tavalla kirjoituksissaan esiin ruokahävikin. Teemaan liityviin postauksiin liitettiin "Hävikistä herkuksi"-logo, ja kirjoituksia jaettiin kampanjan omalla Facebook-sivulla.
Kuvan lähde: Hävikistä herkuksi -Facebook-sivu (https://www.facebook.com/havikistaherkuksi/) |
"Hävikistä herkuksi"-kampanjan alkuperäinen tarkoitus oli kestää viisi viikkoa, mutta kampanja lähtikin "lentoon" ja blogeihin tulee edelleen päivityksiä tutulla tägillä. Vuosien aikana teemasta kirjoittavien bloggaajien joukko on myös kasvanut, ja käsite "hävikistä herkuksi" on tullut tutuksi ruokablogeja seuraaville. Kampanjan laajuudesta kertoo myös sosiaalinen media - Facebookissa "Hävikistä herkuksi"-sivusta on tykännyt jopa 4790 henkilöä, Instagramista löytyy merkinnällä #hävikistäherkuksi yhteensä 666 julkaisua ja myös Twitterissä #hävikistäherkuksi-avainsanaa on käytetty paljon.
Kampanja on meidän tutkimusprojektimme näkökulmasta erittäin mielenkiintoinen, sillä sen lähtökohdat ovat melko samanlaiset kuin meillä. Sen sijaan, että keskityttäisiin siihen, miksi ja paljonko hävikkiä syntyy, fokus siirretäänkin tapoihin ja keinoihin ruokahävikin vähentämiseksi ja estämiseksi. Merkittävää haastetta tarkastellaankin positiivisesta näkökulmasta ja ratkaisukeskeisesti. Bloggaajat avaavat lukijoilleen onnistuneita tapoja välttää ruokahävikkiä esimerkiksi reseptivinkkien tai muiden oivallusten avulla sen sijaan, että lukijoita erityisesti syyllistettäisiin ruoan poisheittämisestä. Keräämme tästä kampanjasta materiaalia, jota hyödynnämme projektin tutkimuksissa.
Onko kampanja jo tuttu? Jos hävikkiin liittyvät vinkit kiinnostavat, kannattaa laittaa kampanjan Facebook-sivu seurantaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti