perjantai 4. joulukuuta 2020

Parempi perjantai: Black Friday ja sen herättämät vastarintaliikkeet vastuullisemman kuluttamisen puolesta

Viime viikolla koko maailma kuhisi, kun 1950-luvulla Pohjois-Amerikassa lanseerattu Black Friday sai kivijalka- ja verkkokaupat alentamaan hintojaan, sekä houkuttelemaan kuluttajia ostamaan – enemmän kuin minään muuna päivänä vuodessa. Vaikka Black Friday liittyy alun perin nimenomaan pohjoisamerikkalaiseen kulttuuriin, ja sitä vietetään joka vuosi kiitospäivän jälkeisenä perjantaina, on tuo suurkulutuspäivä rantautunut vuosien saatossa kaikkialle muuallekin maailmaan, eikä Suomi ole poikkeus. Lisäksi alennusmyynnit eivät enää rajoitu ainoastaan kiitospäivän jälkeiseen perjantaihin, vaan ne on laajennettu koko kyseiseen viikkoon (Black Week), sekä sitä seuraavaan maanantaihin, joka tunnetaan nimellä Cyber Week.

Black Fridayta vastaan ovat kuitenkin lähteneet taistelemaan niin kuluttajat, yritykset kuin suuremmatkin organisaatiot. Suomessa syntyi tänä vuonna myös Black Fridayn vastarintaliike Muodin Mustat Lampaat, johon kuuluu yritykset Arela, Frenn, Formal Friday, Hálo, Kasperi, Lovia, Myssy, Saint Vacant, Sasta, Tauko ja Terhi Pölkki. Muodin Mustat Lampaat kannustaa suomalaisia kuluttajia panostamaan suomalaisiin, vastuullisiin ja kestäviin muodin brändeihin sen sijaan, että ostetaan halpaa pikamuotia ulkomailta erityisesti Black Fridayn aikaan. Toinen konkreettinen vastarintaliike Black Fridaylle on Älä osta mitään -päivä.


Globe Hope puolestaan ilmaisi vastarintansa Black Friday:ta kohtaan sulkemalla verkkokauppansa kokonaan Black Friday -perjantaina 27.11.2020.


Myös kiertotalous nostaa päätään Black Fridayn yhteydessä. Esimerkiksi Black Friday -viikon maanantaista on tullut Circular Monday. Circular Monday viittaa nimensä mukaisesti kiertotalouteen, ja sen tarkoituksena on kannustaa kuluttajia osallistumaan Black Fridayn kulutusriehan sijaan Circular Monday:hin ja panostamaan kierotalouteen ja kierrättämiseen. Tämän, ja Älä osta mitään -päivän kaltaiset vastarintaliikkeet kannustavat kuluttajia jakamaan omissa sosiaalisen median kanavissaan julkaisuja, joihin merkitään hashtageja kuten #circularmonday ja #äläostamitäänpäivä, jotta tietoisuus vastuullisemmasta kuluttamisesta leviäisi erityisesti Black Fridayn alennusmyyntien aikaan. Myös hashtagit kuten #betterfriday ja #greenfriday edustavat kulutajien ja yritysten huomionosoitusta vastuullisemmalle kuluttamiselle. 


Eetti, eli Eettisen kaupan puolesta -yhdistys, kantoi myös kortensa kekoon herätelläkseen kuluttajia Black Fridayn luoman kulutushysterian keskeltä. Eetti on lanseerannut vuosittain Black Friday:na vietettävän Lempivaatteeni-päivän, jonka tarkoituksena on haastaa meitä kuluttajia miettimään, mitä tiedämmekään lempivaatteistamme. Esimerkiksi:

  •           Kuinka kauan olemme käyttäneet sitä ja kuinka kestävä se on?
  •           Mistä materiaalista se on valmistettu?
  •           Missä se on valmistettu?


Näistä esimerkeistä voi huomata, että vaikka Black Friday ja sen mukanaan tuoma kokonainen Black Week villitsee kuluttajia ostamaan tavaraa enemmän kuin mihinkään muuhun vuodenaikaan, myös osa kuluttajista, yrityksistä ja isommista toimijoista haluaa tehdä toisin, ja muistuttaa mm. vaateteollisuuden haitoista ja kannustaa kestävämpään kuluttamiseen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti