keskiviikko 6. kesäkuuta 2018

Artikkelimme ruokahävikkiin liittyvistä sosiaalisen median kampanjoista julkaistu

Tutkimusprojektimme sai hiljattain hyviä uutisia, kun varmistui, että artikkelimme "Creativity, aesthetics and ethics of food waste in social media campaigns" on hyväksytty julkaistavaksi Journal of Cleaner Production -lehdessä.

Tuo artikkeli on 18.7.2018 asti vapaasti kaikkien luettavissa, sen jälkeen kokoteksti on saatavana vain lehden tilaajille. Artikkelin voit lukea täältä: https://authors.elsevier.com/a/1X7zM3QCo9R2RW


Artikkelissa tarkastelimme kolmea suomalaista sosiaalisen median kampanjaa ruokahävikkiin liittyen. Tutkimme, millaisia sosiokulttuurisia merkityksiä niissä luodaan ruokahävikin vähentämiselle. Tunnistimme kolme teemaa, joilla luodaan positiivisia merkityksiä: luovuus, estetiikka ja etiikka. Luovuus liittyy mm. uusien tähderuokareseptien luomiseen ja innovatiivisiin tapoihin käsitellä ja säilyttää ruokaa. Estetiikka puolestaan liittyy mm. siihen, miten kauniilla visuaalisilla keinoin tähteistä kokattua ruokaa esitetään sosiaalisessa mediassa tai aistien (maku- ja hajuaistit) käyttöön ruokahävikin yhteydessä. Kampanjoissa etiikka taas liittyi mm. ruoan arvostamiseen, lapsuuden perinteisiin tai vastuulliseen kuluttamiseen.

Artikkelin viittaustiedot:
Närvänen, E., Mesiranta, N., Sutinen, U. & Mattila, M. (2018)."Creativity, aesthetics and ethics of food waste in social media campaigns", Journal of Cleaner Production. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.05.202

- Nina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti