Kuten aiemmin luvattu, tässä kirjoituksessa raportoin lisää
Sosiologipäivien Jätteen yhteiskunta -työryhmän esityksistä, joilla on
yhtymäkohtia myös ruokahävikin tutkimiseen.
Jarno Valkonen ja Heikki Huilaja Lapin yliopistosta
kartoittivat esityksessään yhdyskuntajätteen rytmejä, reittejä ja työtä. Heidän
lähtökohtanaan oli tarkastella, miten yhdyskuntajätettä hallitaan ja millaisia
yhteiselon muotoja jätteen hallinta synnyttää ja ylläpitää. Tällaiset
kysymykset johdattivat heidät tutkimaan jätteen ontologian politiikkaa. Käsite
viittaa siihen, että jätteelle ei määritellä etukäteen mitään valmista tai
määrättyä olomuotoa, vaan sen ymmärretään muotoutuvan moninaisissa käytännöissä.
Valkonen ja Huilaja käyttivät esimerkkinä roskista: se on käytäntö, joka tekee
asiat, esineet tai aineet jätteeksi – kun vaikkapa ylikypsä banaani on heitetty
biojätteeseen, siitä tulee jätteistä tavalla, jota se ei vielä hedelmäkulhossa
ollessaan ollut.
Kotitalouksien jäteastioissa tapahtuu Valkosen ja Huilajan
mukaan jätteisyyden syntymisen lisäksi myös jotain muuta. Nykyisessä
kiertotalousajattelussa jäteastiassa aine muuttuu myös vastuun ja oikeuksien
ulottuvuuksilla. Se ei ole enää jätettä, vaan resurssi, ja sen ympärille
kietoutuvat käytännöt myös perustuvat tähän. Tässä yhteydessä Valkonen ja
Huilaja kertoivat tutkimastaan kodinkoneiden kierrätykseen erikoistuneesta
yrityksestä. Yrityksen toiminta on riippuvaista kotitalouksien hylkäämistä kodinkoneista,
joiden virta ei kuitenkaan ole tasaista (keväisin niitä riittää ruuhkaksi asti,
loppuvuodesta niitä taas ei juurikaan tuoda kierrätykseen). Toisaalta yrityksen
tuottama kodinkoneista kierrätetty muovisilppu on riippuvainen markkinoista –
jos muovisilpulle ei enää ole kysyntää, siitä tulee yritykselle ongelmallista
jätettä.
Kiertotalouden taustalla onkin Valkosen ja Huilajan mukaan
usein monimutkaisia ja sekaviakin keskinäissuhteita. Kiertotalous ei
todellisuudessa ole pelkistettävissä kauniiksi ympyräksi, jollaisena se usein
representoidaan, eivätkä kaikki sen piirissä välttämättä toimi samalla
logiikalla tai jaa samaa ymmärrystä. Valkonen ja Huilaja esittivätkin lopuksi,
että jätejärjestelmät muodostavat pikemminkin sekasotkuisia verkostoja, suhteita
jotka leviävät moneen eri suuntaan eivätkä taivu selkeän kiertokulun muotoon.
Käytäntöjen tietynlainen sotkuisuus ja ilmiöiden
keskinäisriippuvuus ovat epäilemättä asioita, jotka on hyvä pitää mielessä myös
ruokahävikkiä tutkittaessa. Jo ruokahävikin määrittelyn voi nostaa esimerkiksi:
ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta siihen, mitä ruokahävikki on.
Lasketaanko mukaan esimerkiksi hedelmien kuoret, kahvinporot tai luut? Entä
miten suhteuttaa ruokahävikin määritelmä siihen, että yhdelle pari päivää vanha
kerma on jo täysin käyttökelvotonta, kun toinen käyttää sen huoletta vaikkapa
leipomiseen? Valkosen ja Huilajan esitys saikin pohtimaan tieteelliseen
tutkimukseen kuuluvaa eräänlaista tasapainottelua. Ei ole mitenkään helppoa
määritellä, missä menevät rajat sen välillä, että tutkimus yhtäältä selkeyttää
asioita, järjestelee ja samalla myös väistämättä yksinkertaistaa niitä, mutta
ei toisaalta tee tutkituille ilmiöille väkivaltaa redusoimalle niitä liian
siisteiksi tai rajatuiksi. Samalla Valkosen ja Huilajan esitys myös muistutti,
että vaikka pintapuolisesti tai julkisuudessa kuva saattaa olla toinen,
suurimittaiset järjestelmämuutokset – kuten juurikin lineaarisesta
kiertotalouteen siirtyminen – eivät ole missään nimessä yksinkertaisia tai
helppoja prosesseja. Samaisesta aiheesta puhui myös perjantaina toisen
plenaariesityksistä pitänyt Maria Åkerman (ks. lisää esim. täältä: https://sosiologipaivat.fi/puhujat-2/).
Työryhmän päätti Olli Pyyhtisen esitelmä jätteestä osana
arvottamisen käytäntöjä. Pyyhtinen otti lähtökohdakseen Michael Thompsonin
jätetutkimuksen klassikoksi nousseen teoksen ”Rubbish theory”, ja hahmotteli
täydennystä sen esittämälle jäteluokittelulle, jossa roskien nähdään olevan
eräänlaisessa limbossa, välitilassa: niiden arvo on nollassa, mutta ne voidaan
löytää ja ne voivat saada uuden arvon. Pyyhtinen esitti, että Thompsonin
esittämää jätekäsitystä voidaan täydentää ainakin kolmella tavalla. Ensinnäkin
tulisi huomata asioiden tuonpuoleisen elämän moninaisuus. Jätteet voivat saada
kierrätyspisteiden ja polttolaitosten tuonpuoleisessa uuden elämän, eikä niiden
arvo määrity joko-tai-asteikolla, vaan suhteellisesti. Toinen Pyyhtisen huomio
oli se, että jäte ei automaattisesti ole vain arvon nollapiste, vaan se voi
myös olla (potentiaalisesti) arvokasta itsessään. Kolmas jäteulottuvuus, jonka
Pyyhtinen toi esiin, oli jätteen aineellisuus ja jätteen kanssa olemisen
tapojen ruumiillisuus. Esimerkkinä hän käytti kertakäyttötuotteita:
jätteisyyden voidaan nähdä olevan laskostuneena niiden nykyisyyteen, mikä
ilmenee niiden elinkaaren jokaisessa vaiheessa tuotannosta käyttöön.
Lopuksi Pyyhtinen esitti, että arvo tulisi nähdä dynaamisena
ja tilanteisena asiana. Arvon luominen voi olla sotkuista, sattumanvaraista ja
epävarmaa toimintaa. Dyykkausta tutkinut Pyyhtinen käytti sitä esimerkkinä
tällaisesta arvon aktiivisesta tuottamisesta ja luomisesta – dyykkaajat tekevät
asioista arvokkaita tilanteisesti, eikä arvokkuus ole mitenkään ennalta
määrättyä tai varmaa. Tähän liittyvät Pyyhtisen mukaan myös arvottamisen monet
eri muodot. Käyttöarvo ja vaihtoarvo eivät kata kaikkia arvottamisen tapoja,
vaan arvottamista voi tapahtua myös muun muassa esteettisin ja eettisin
perustein.
Myös ruokahävikkiä voisi olla kiintoisaa tarkastella arvon
ja arvottamisen viitekehyksessä. Usein kuulee sanottavan, että valtavien
ruokahävikkimäärien taustalla on ruoan arvostuksen ja arvon laskeminen. Sen
sijaan, että arvo nähtäisiin asiana, jota ruoalla joko on tai ei ole, voisi
olla hyödyllisempää hahmottaa Pyyhtisen ajatuksia seuraten ruoan arvo
pragmaattisesti, ominaisuutena jota luodaan aktiivisesti. Tällöin olisi kenties
mahdollista herkistyä niille heikoille signaaleille, merkeille ruoan
arvostuksesta, jotka voivat jäädä huomaamatta, jos keskitytään vain ajatuksiin
ruoan arvon laskusta jotenkin kaikenkattavana tai väistämättömänä ilmiönä.
Omalla tavallaan tällaisella arvokäsityksellä voi nähdä olevan myös poliittisia
ulottuvuuksia: jos arvon luominen ruoalle tapahtuu tilanteisesti, jokainen
meistä voi omalla toiminnallaan vaikuttaa ruoan arvokkuuteen.
- Outi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti