Elokuun alussa käynnistimme
Liikesivistysrahaston rahoittamana kaksivuotisen Waste Matters -hankkeen, jossa tutkimme kiertotalouden muutosagentteja, kuten kuluttajakansalaisia, kulutusyhteisöjä ja startup-yrityksiä. Aiemmin Wastebusters-tutkimusryhmämme on keskittynyt ruokahävikin tutkimukseen, mutta Waste Matters -hanke laajentaa tutkimusfokustamme ruoasta tekstiileihin ja muotiin. Nykyinen muotiteollisuus fast fashion -ilmiöineen on kestämätön paitsi ympäristön kannalta, myös sosiaalisesti (lue lisää esim.
täältä).
Tähän mennessä tutkimusprojektissa olemme kartoittaneet kiertotalousmuodin edelläkävijöitä niin startup-yritysten kuin kuluttajakansalaisten (sosiaalisen median vaikuttajien) osalta. Suomalaisista muodin kiertotalouden startupeista kirjoitimme hiljattain Liikesivistysrahaston blogiin.
Tällä hetkellä keräämme haastatteluaineistoa sosiaalisen median vaikuttajilta, jotka tuovat kestävää muotia esiin omissa postauksissaan. Näemme, että sosiaalisen median vaikuttajat ovat edelläkävijöitä murroksessa kohti kiertotalouteen perustuvaa muotijärjestelmää. Heillä on halu ja mahdollisuus edistää muodin vastuullisuutta ja kiertotaloutta. Myös ruokahävikin vähentämisen tutkimuksessa olemme aiemmin keränneet aineistoa ruokabloggaajilta (lue lisää aiemmista blogikirjoituksistamme
täällä ja
täällä).
Sosiaalisessa mediassa tapahtuu nyt marraskuussa muutakin! Ekokumppanit sekä Pirkanmaan Jätehuolto Oy ovat Euroopan jätteen vähentämisen viikon kunniaksi käynnistäneet Muodinmuutos 2020 - Sanotaan EI pikamuodille! -kampanjan sosiaalisessa mediassa. Kampanja (#muodinmuutos) on käynnissä koko marraskuun ajan. Kampanjasta lisätietoja löydät mm. tapahtuman sivuilta Facebookista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti